בקצרה, Airdrops (איירדרופס) הם חלק מאסטרטגיית שיווק רחבה יותר הכוללת קידום במדיה חברתית, פוסטים בבלוגים ורמות שונות של השתתפות בעלי קריפטו. בדיוק כמו שסופרמרקטים מפיצים דוגמיות חינם של פריט כדי לקדם מכירות, סטארט-אפים מבוססי בלוקצ'יין מחלקים מטבעות בחינם כדי לתמרץ את השימוש בפלטפורמה שלהם.
Airdrop זו למעשה הפצה של מטבעות קריפטו, אסימונים או NFT שנשלחים בחינם ובתפוצה רחבה לכתובות ארנק דיגיטלי מסוג web3, קרי, ארנקי קריפטו מבוזרים. הנכסים נשלחים בחינם כקידום מכירות, או כחלק מערך מוסף להשתתפות בחוויה או רכישת נכס דיגיטלי.
Airdrops מתקיימים בדרך כלל כדי להוסיף ערך נוסף או כדי למשוך תשומת לב למותג או לחוויית קריפטו, כמו הגרלה או משחק מקוון למשל, כמעיין סוג של כלי שיווק פופולרי. לפיכך, Airdrops מיושמים לרוב כאסטרטגיית קידום בכדי למשוך תשומת לב לפרויקט NFT או לפרויקט קהילה אחר מבוסס בלוקצ'יין, או מטבע קריפטו חדש שנוצר.
ישנם לפיכך סוגים רבים של Airdrops המשומשים להפצה רחבה של נכסים לארנקי web3. במאמר זה נסקור את הסוגים השונים של Airdrops הנפוצים כיום.
Airdrop סטנדרטי
Airdrop סטנדרטי הוא כאשר כמות מסוימת של מטבעות קריפטו נשלחת לארנק בתמורה להשלמת משימה פשוטה כגון שיתוף פוסט במדיה חברתית, הצטרפות לרשימת החברים או מתן כתובת הדוא"ל כדי להירשם לניוזלטר או לשירותי דוא"ל אחרים.
Airdrops סטנדרטיים לא מחייבים להוציא או לבזבז שום דבר על מנת לקבל את הנכס שבתפוצה, זו פשוט משימה שיש להשלים ובתמורה מתוגמלים על ידי מבצע ההפצה. מטבע הקריפטו הוא בדרך כלל מטבע חדש ולא ידוע וכן הוא אינו בעל ערך כמו חלק ממטבעות הקריפטו הידועים והדומיננטיים.
כדאי להסתכל על Airdrops סטנדרטיים כמו על קופונים של חנויות פיזיות במציאות. לדוגמה, נניח שמסעדה חדשה נפתחת בעיר ובשבוע הראשון הם מציעים מנות פתיחה בחינם כחלק ממבצע קידום. המסעדה מספקת ללקוחותיה ערך מוסף בצורת מנה חינם, ובמקביל היא מושכת יותר תשומת לב ולקוחות.
Airdrops בלעדיים
Airdrops בלעדיים מופצים למחזיקי אסימונים ספציפיים או למשתמשים נאמנים של קהילה מבוססת מטבעות קריפטו או בלוקצ'יין. Airdrop בלעדי הוא בעצם תגמול על היות המשתמש נאמן ובדרך כלל מפוזר ללא שום תנאי מלבד היותו בעל ותק בקהילה או בפרויקט.
ניתן להשוות למשל בין Airdrops בלעדיים לצרכן קבוע בחנות מכולת המקבל תגמולי רכישה על קניות בחנות. הצרכן מתוגמל על תמיכתו המתמשכת בחנות, והחנות זוכה מצידה בלקוח נאמן שלא ימהר לקנות אצל המתחרים, שכן הוא מקבל הטבות על נאמנותו.
איירדרופ מחזיק
Airdrop מחזיק מגיע לאנשים שיש להם כמות מסוימת של מטבע קריפטו מסוים בארנקם. בדרך כלל, פרויקט הקריפטו מפיק תמונת מצב של אחזקות קריפטו בתאריך מסוים, ולאחר מכן מאפשר לאנשים לתבוע קבלת Airdrop מחזיק על סמך הבעלות שלהם באותו זמן מוגדר.
איירדרופ NFT
Airdrop NFT יכול להתחיל מכמה סיבות. למשל, תפוצת ה-NFT יכולה להתקיים עבור החזקת NFT מסוים בארנק, קידום מותג בדרך כלשהי, השתתפות במשחק או הגרלה, או אפילו כמתנה הפועלת כאסטרטגיה שיווקית.
כדאי לציין בהקשר זה כי הנכסים המופצים במסגרת Airdrop NFT יכולים להיות יקרים מאוד. דוגמה טובה ל-Airdrop NFT שהופצו בו NFTs בעלי ערך רב היא הסרום המוטנטי של הקוף המשועמם. מחזיקי Bored Ape Yacht Club NFTs קיבלו וריאציות של מה שידוע בשם Mutant Serum NFT.
למרות שהסרומים המוטנטים הללו הועברו בחינם למחזיקים, לא לקח זמן רב עד שהם התחילו להימכר ביותר משלושה אתריום בשוקי NFT. למעשה, ב-2 בינואר 2022, סרום מגה מוטנט נמכר ב-1,542 אתריום, אשר השתוו בעת המכירה ל-5,907,542 דולרים אמריקאים.
עם זאת, כמובן, לא כל Airdrop NFT הם בעלי ערך רב. חלקם עשויים להיות חסרי ערך לחלוטין, וחלקם עשויים להיות אפילו הונאות. כדאי מאוד להיות זהיר בפתיחת קובץ NFT שנשלח לארנק במסגרת הפצת Airdrop, במיוחד אם הדבר לא היה ידוע מראש והוא אינו חלק מפרויקט מוכר שניתן לסמוך עליו.
Airdrop מזלג קשיח (Hardfork)
Airdrop מזלג קשיח מתרחש כאשר יש פיצול קבוע או גרסה חדשה של בלוקצ'יין שמשוחררת, ומכאן שיוצרת את הצורך בטוקן חדש שהמשתמשים יצטרפו אליו.
באופן כללי, הגרסה הישנה של הבלוקצ'יין הקודם עדיין תהיה קיימת יחד עם האסימונים הישנים שלה, אך גם האסימונים החדשים יועברו דרך פיצול המזלג הקשיח והפצת ה-Airdrop המתלווה אליו בכמות שווה למה שהמשתמשים החזיקו באסימון הישן של הבלוקצ'יין, כך שאיש לא יאבד מנכסיו בשל הפיצול.
איך להיכנס לתפוצת Airdrop ולמה בעצם הן חשובות?
כדי להיכנס לתפוצת Airdrop ולקבל נכסים לארנק, בדרך כלל צריך להחזיק בכמות מינימלית של נכס מסוים כמו NFT או להשתמש בשירות מסוים שמכשיר את המשתמש להיכנס לרשימת התפוצה של ה-Airdrop. יתרה מזאת, יש צורך בארנק מבוזר מתקדם מסוג web3 כדי לקבל את הנכס שהושג ב-Airdrop.
עדיין, כאמור, ניתן לקבל Airdrops גם עבור השלמת משימה פשוטה עבור פרויקט או מותג. משימות כאלה יכולות להיות משהו פשוט כמו שיתוף פוסט במדיה חברתית, יצירת קטע תוכן או סיוע בהפצת המודעות.
Airdrops הם חלק חשוב מקהילת הקריפטו מכיוון שהם פועלים ככלי קידום מכירות למותגים, מאפשרים למותגים להמשיך ולספק ערך נוסף ושימושיות למחזיקים בהם, ומאפשרים לבלוקצ'יין להתחיל מחדש מבלי לוותר על האמון והיחסים של המשתמשים שלהם.
בסופו של דבר, Airdrops מאפשרים לקהילות ולמותגים לטפח קשרים חדשים בין המשתמשים, לחזק את אלה הנוכחיים ולהדגיש את המוצרים והשירותים שלהם בצורה קלה וזולה בהשוואה לשיטות שיווק מסורתיות.
הונאות ב-Airdrops
באופן כללי, Airdrops היא דרך בטוחה ויעילה לשווק את מותג ולבנות קהילת קריפטו ובלוקצ'יין. עם זאת, זה לא אומר ש- Airdropsאינם כוללים סיכונים מסוימים. יש כמות קיצונית של הונאות במרחב, ויש לגשת לכל Airdrop בזהירות ובמחשבה רבה.
הונאות רבות מורכבות לרוב מהצעה שקשה לעמוד בפניה. הונאות אלו יבקשו להזין את הביטוי הסודי של הארנק או לחתום על העסקה באמצעות הארנק על מנת לקבל את ה-Airdrop, מה שעלול להוביל לבזיזת הארנק יחד עם כל מה שבתוכו.
אם אתם מוצאים את עצמכם במצב שבו אתם מפקפקים בלגיטימיות של תפוצת ה-Airdrop, דאגו להקדיש מזמנכם לעשות את המחקר המתאים ולהשתמש במדיות החברתיות כגון טוויטר או רדאיט כדי לשאול את הקהילה על האותנטיות של תפוצת הנכסים.
אם התפוצה לגיטימית, אז סביר מאוד להניח שאתם לא היחידים שיודעים על זה, כך שלשאול את הקהילה זה אחד הדברים הטובים ביותר שאפשר לעשות.
ל-Airdrops יש יתרונות רבים בכל הנוגע למרחב הקריפטו כגון שיווק, בניית קהילה ומתן ערך ותמיכה נוספים למשתמשים נאמנים ולבעלי נכסים דיגיטליים. עם זאת, לא כל תפוצות ה-Airdrops הן נהדרות או מועילות, וחלקן עשויות אפילו להזיק אם לא עושים את בדיקת הנאותות ותחקור לגיטימיות התפוצות.
בסך הכול, תפוצות Airdrops יכולות להיות דרך מצוינת להרוויח קצת הכנסה נוספת, שירות ונכסים מבלי לעשות הרבה בתמורה. אבל היזהרו, אם זה טוב מכדי להיות אמיתי ובא משום מקום, אז כנראה שזו תרמית.