קורס מסחר למתחילים

כריית מטבעות דיגיטליים: איך מתחילים?

מטבעות פיאט – מה זה?

מטבעות פיאט הם בעצם הכסף שבו אנחנו משתמשים ביומיום שלנו. דולר, שקל, יורו - למעשה מדובר ברוב המטבעות שקיימים כיום. מה מקורם ומה היתרונות והחסרונות שלהם? יצאנו לבדוק.

מהם מטבעות פיאט?

המושג "Fiat" בלטינית משמעותו "כך ייעשה". הסיבה שמשתמשים בביטוי הזה לתיאור הכסף הוא שכסף פיאט קיים רק כי הממשלות החליטו שהוא יתקיים ושיש לו ערך. אם בעבר מערכת המסחר והחליפין הייתה מבוססת על מוצרים שהיה להם ערך ממשי, כגון זהב, מוצרי מזון ועוד- כסף פיאט מתבסס רק על מערכת ביקוש והיצע, ללא קשר לערך הממשי שלו.

כלומר- לנייר של השטרות עצמם אין ערך, ובכספות התת קרקעיות של הממשלות השונות אין מאגרים של זהב ששוויים זהה לכמות כסף הפיאט שבידם. מדובר במוסד חברתי מומצא שקיים רק מכיוון שהממשלה מחליטה לתת לו ערך.

מקור הכסף

מקור הכסף כמו שאנחנו מכירים אותו

זה לא תמיד היה כך. בעבר היה קיים שוק שמתבסס על ערך עצמאי ועל הצרכים השונים של האזרחים. את הצמר של הכבשה שלך יכולת להחליף תמורת לחם, ושני הצדדים היו יוצאים נשכרים.

לאחר התפתחות מערכות המסחר, אנשים בתרבויות השונות החליטו שכדאי לייעל את השיטה הזאת. בעקבות כך במקומות שונים נוצרו מטבעות שניתן להם ערך מקומי, לפי החומר הנפוץ באותו איזור. צדפות, סוגים של שונים של אבנים ואף פירות- כל דבר היה יכול לשמש כמטבע. ברגע שזה נהיה מקובל חברתית באותה חברה- ניתן היה להשתמש בו כשיטת סחר.

רק במהפכה הצרפתית הודפס כסף הפיאט הראשון. כשמנהיגי המהפכה עלו לשלטון הם הבינו שאין מספיק מטבעות וכסף במאגרי המדינה. כדי שהמדינה תמשיך להתנהל הם הדפיסו ניירות וקבעו את הערך שלהם. בהתחלה זה עבד, אבל מאחר והם לא השתמשו בתבונה בניירות הכסף והמשיכו להדפיס עוד ועוד- נוצרה אינפלציה והניסיון הזה נכשל.

עד שנות השבעים במאה ה-20 הכסף ברחבי העולם היה צמוד לזהב שקיים במציאות במאגרי ההון המדיניים. אך ב1971 נשיא ארה"ב ניקסון החליט להדפיס כסף בנפרד מהמאגרים הקיימים ובעקבותיו עשו זאת שאר המדינות. כך הגענו לתקופת ההווה, בה רוב הכסף בו אנו משתמשים מחוסר ערך אמיתי ולא מוצמד לחומר פיזי ממשי.

מהם היתרונות והחסרונות של מטבעות הפיאט?

יתרון משמעותי הוא שמנגנון מטבעות הפיאט יוצר יציבות בשוק, מאפשר נוחות לכלל האזרחים ולשלטונות וגם מקל על סחר בינלאומי. לדוגמא, כל אזרח במדינת ישראל יודע מה ערכו של השקל, ואין לו בעיה לרכוש איתו מוצרים ולממש את צרכיו. גם אם הוא טס לחו"ל וצריך להחליף את השקל לדולר- זאת איננה בעיה בשבילו.

יתרון נוסף הוא שהממשלה לא צריכה להיות בעלת רכוש פיזי מאסיבי כדי שמערכות המסחר המדיניות ימשיכו להתנהל. כל עוד מסוכם על כל האזרחים שלמטבעות פיאט יש ערך, העולם ממשיך להתנהל כסדרו.

אך מנקודה זו אנו מגיעים גם לחיסרון- מאחר והמערכת מבוססת על אמון הדדי, במידה וקבוצה מספיק גדולה של אנשים מחליטה להפר אמון זה- לכסף מפסיק להיות ערך והמדינה וחוקיה עלולים לקרוס.

חיסרון נוסף הוא שהדפסת הכסף, שמתבצעת בדרך כלל על ידי בנק המדינה, צריכה להתבצע בצורה מחושבת ומדויקת. אם ידפיסו יותר מדי שטרות בשנה מסויימת- זה עלול לגרום להורדת ערך המטבע המקומי ובכך לאינפלציה.

לסיכום

לסיכום, מטבעות הפיאט, שהם המטבעות הנפוצים בימינו, הומצאו על ידי הממשלות ומתבססות על אמון הדדי בין הממשלה לאזרחיה. יש לכך כמובן יתרונות רבים אך גם חסרונות, ולכן יש לנהל את מערכות הכסף הללו בשיקול דעת.

מה החסרונות של מטבעות הפיאט?